Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 21 juli 2011

Paprika's


Je hebt paprika's en paprika's. Of zoals de Spanjaarden zeggen : pimientos. In NL kennen we eigenlijk alleen de "mooie" paprika's, in groen, geel of rood; maxi of mini. Door de jaren heen hebben telers deze groente zo ontwikkeld, dat het een lust voor het oog is. De kleur en vorm lijken echter belangrijker dan de smaak. Ze zijn mooi, daar niet van. Maar....






Toen ik destijds hier in Spanje begon om mijn eigen paprika's te kweken, kreeg ik nooit van die "mooie" exemplaren. Ze waren langwerpig, gerimpeld en pas na wat "doorhangen" werden ze rood. Maar ze zijn biologisch geteeld en met de zon hier proef dat er van af. Met het klimaat hier kun je ze het hele jaar door telen. Elke 2 maanden zet ik nieuwe plantjes. 
Gek trouwens, dat ze hier de Spaanse paprika's pimiento italiano noemen. 










Deze paprika's eten we natuurlijk a la plancha (onder de grill) of frito (heel kort gebakken in de olijfolie). Een flinke hoeveelheid, (zo'n 4 per persoon) serveren met grote korrels zeezout. Bij de maaltijd of als tapas. Op een stukje toast met jamon obérico kan ook en is nog lekkerder. En vooral zeer gezond (veel vitamine C en kalium). Eet smakelijk !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten