Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zaterdag 30 juli 2011

Verdwenen beroepen.

In de lijst met verdwenen beroepen zal binnen afzienbare tijd het beroep van krantenbezorger worden opgenomen. Het aantal abonnees, dat een op papier gedrukte krant dagelijks in zijn brievenbus krijgt gestopt door een vroege krantenbezorger daalt gestaag. Er worden meer dagbladen los gekocht en aanzienlijk meer kranten op internet gelezen. Maar echt spectaculair is de groei van een nieuwe categorie abonnees en losse nummer kopers. Het zijn mensen met een tablet, zoals de iPad. Nadat je de betreffende App hebt gedownload, haal je met één druk op de knop binnen no-time de hele krant met bijlagen op je iPad.  
Natuurlijk lees ik al jaren in Spanje de krant via internet. Maar dat zijn slechts flarden van het nieuws en slechts een klein deel van de krant. Voor een "echte" krant moet ik dan wel de berg af en 8 km naar Nerja rijden. Daar is m.u.v. de Telegraaf (en 's zomers het AD) geen Nederlandse kwaliteitskrant te koop. Dus werd het altijd de zaterdag- en/of zondagseditie van El Pais (met mooie bijlagen). 
Sinds ik mijn iPad heb, lees ik de Volkskrant en NRC. De hele krant met bijlagen kost dan slechts € 1,59, een gedrukt exemplaar in NL € 2,80 en in Spanje zelfs € 3,95. Tel uit je winst. Die krantenbezorger zal snel ander werk moeten gaan zoeken, terwijl er dagelijks duizenden bomen minder gekapt hoeven te worden. Eén van mijn oude beroepen, oplagemanager bij Wegener, bestaat wellicht ook al niet meer.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Jan en Mike,
    Hier zijn we dan weer eens. Nog steeds geen "Skypen " mogelijk, hopenlijk gedurende deze week zal er iemand komen kijken wat er aan de hand is.
    Inmiddels jou verslagen over "Ramadan" en de diverse tijdstippen g elezen met interesse.
    A.s. Augustus 21 ste is er in Madrid een Katholieke bijeen komst n.l. de WYD. World youth day. Twee van onze parochie vergezellen een behoorlijk aantal jongeren uit Melbourne. n.l. een kapelaan en een priester-student. Ongetwijfeld zullen wij het hier in Australie ook op de televisie kunnen volgen.
    Deze a.s. Vrijdag komen Monique en Ian weer aan in Melbourne. Die tijd is vlug vergaan, helaas was het voor Michael een teleurstelling geen medal te hebben kunnen krijgen, maar dat zit er in.
    Beste mensen , ik ga eindigen en de hartelijkste gfroeten en kusjes van Ans en mijzelf.
    Tot de volgende editie. LOve Ans en Peter.xxxxjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks. Hope to speak and see you soon on Skype again. Let me know by e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen